Sunday 10 May 2009

Pengenalan HPA


Pada 10 Mei 2009, Lajnah Ekonomi telah mengadakan program pengenalan HPA. Program tersebut bermula pada pukul 9.30 malam. Program itu juga merupakan salah satu program yang terdapat dalam program Seminggu Bersama Ekonomi (SBE) yang sedang dijalankan sekarang dan hari penutupnya pada hari Rabu ini.
Program Pengenalan HPA ini telah disampaikan oleh dua orang penceramah, iaitu En. Mohd Arif dan Cikgu Nawi. Tujuan program ini adalah untuk menerangkan tentang produk makanan dan barangan halal dan haram kepada mahasiswa. Pada masa ini kita sering digemparkan dengan produk makanan dan barangan yang haram dan was-was digunakan untuk umat Islam di Malaysia khususnya. Oleh sebab itu, HPA telah memainkan peranan dalam mengeluarkan barangan yang halal dan selamat digunakan kepada pengguna Islam.
Sebagaimana terdapat dalam hadis nabi yang bermaksud sesungguhnya halal itu jelas dan haram itu jelas dan di antara kedua-duanya adalah syubhat. Jadi, adalah wajib kepada kita menjaga makanan, pakaian dan apa-apa yang berkaitan dengan keperluan kita daripada sumber-sumber yang halal. Perlu diingat bahawa Allah tidak menerima doa orang yang darah dagingnya bercampur dengan sumber yang haram.

0 ulasan:

Post a Comment