Saturday 16 May 2009

Perkara yang dilupakan

عَنْ أَبِي عَمْرُو وَقِيلَ أَبِي عَمْرَةَ سُفْيَانَ بْنِ عَبْدِ اللهِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ، قُلْتُ يَا رَسُوْلُ اللهِ: قُلْ لِيْ فِيْ الإسْلامِ قَوْلاً لاَ أَسْأَلُ عَنْهُ أَحَدًا غَيْرَكَ، قَالَ: قُلْ آمَنْتُ بِاللهِ ثُمَّ اسْتَقِمْ – رَوَاهُ مُسْلِمٌ.

Maksudnya: Dari Abi Amru dan ada dikatakan pula daripada Abi Amrah Sufyan bin Abdullah radiyallahu anh katanya: Kataku, Ya Rasulullah! Katakanlah kepada tentang Islam satu perkataan yang tidak akan aku tanyakan lagi daripadanya seorang yang lain daripada engkau. Sabdanya: Katakanlah, aku beriman kepada Allah, kemudian hendaklah engkau beristiqamah. Diriwayatkan oleh Muslim.

  Jika dia seorang pelajar rutin hariannya ialah belajar, jika dia seorang pekerja dia tetap dengan kerjanya setiap hari. Begitu juga dengan orang yang berjuang. Kita juga termasuk dalam golongan ini. Kita memperjuangkan tujuan, matlamat, misi dan sebagainya yang ada kaitan dengan hidup kita sehingga berjaya. Namun, kita tidak boleh terlepas pandang atau memandang remeh dengan satu perkara ini, iaitu istiqamah. 

  Semasa kita sedang sasyik dengan kerja-kerja kita adakalanya kita terlupa bahawa kita tidak beristiqamah untuk melakukan sesuatu yang sepatutnya kita lakukan. Istiqamah sangat penting dalam hidup kita supaya kita tidak tersasar dengan matlamat hidup kita yang sebenar.

  Biarpun sesuatu amalan itu dilakukan sedikit tetapi biarlah berterusan. Itulah yang lebih baik. Kita buat mengikut kadar kemampuan atau keadaan atau potensi diri kita. Jika terlebih had yang sepatutnya takut-takut kita akan cepat rebah awal. Akhrinya, kita malas melakukan dan terus meninggalkan amalan tersebut.

  Istiqamah itu beerti lurus dan Rasulullah sangat menyukai umatnya yang tekun dan teguh dalam iman dengan menuruti tuntutannya, pengertiannya dan hakikatnya yang sebenarnya pada bila-bila masa. Istiqamah itu wujud pada hati seseorang yang bersih daripada unsur-unsur yang menodainya atau menganggu tauhidnya sehingga dia menjadi orang mukmin yang setia. Natijahnya, daripada iman timbul istiqamah, bahkan atas imanlah didasarkan istiqamah.

0 ulasan:

Post a Comment