Sunday 17 May 2009

Liqa’ Mahabbah

Kubang Lembek, 17 Mei – MPMKUDQI telah mengadakan suatu prorogram , iaitu Liqa’ Mahabbah di Dewan Besar KUDQI pada pukul 9.30 malam. Program ini melibatkan mahasiswa dan mahasiswi KUDQI. Prrogram ini diadakan bertujuan untuk bermuhasabah diri mahasiswa, MPM dan HESIS, dan pentadbiran KUDQI.

Program ini turut dihadiri oleh dua orang pensyarah KUDQI, iaitu Ustazah Asma dan Ustazah Atikah. Semasa program berlangsung berbagai-bagai permasalahan diajukan dan diselesaikan dengan baik oleh semua pihak. Antara nasihat Ustazah Atikah ialah teguran tentang perbuatan buruk yang dilakukan oleh sesetengah pihak adalah benar dan teguran yang baik harus diterima.

Diharapkan agar muhasabah ini dapat menyedarkan semua mahasiswa tentang hal-hal yang berkaitan seperti memperbaiki akhlak, hormat orang tua, menjaga aurat, ikhtilat, optimis dalam pelajaran, kerjasama dan sebagainya. Sebagai penuntut agama, kita sewajarnya mencontohi Saidina Umar yang berani menerima teguran kerana kesalahannya daripada seorang wanita padahal pada masa itu dia seorang amirul mukminin.

Sesungguhnya kita tidak terlepas daripada tugas-tugas amar makruf nahi mungkar. Tugas ini adalah suatu amanah daripada Allah dan mesti dilakukan dengan berterusan. Ingatlah kita bahawa ketika di akhirat nanti Allah akan menyoal segala aktiviti kita di dunia sama ada hal kebajikan atau kejahatan.

0 ulasan:

Post a Comment